Kam si odskočit, když to na vás přijde? Kde je nejbližší bezbariérový úřad nebo restaurace? Kde sehnat kvalitní žížaly na zahrádku? Usnadněte hledání lidem, pro které je tu zrovna vaše neziskovka.
S Mapoticem si můžete vytvořit vlastní mapu čehokoliv, obsah nechat naplnit vaší komunitou a povzbudit marketing.
Mapotic byl spuštěn v únoru 2017 a už na něm najdete přes 200 map. Neziskové organizace mapy s oblibou využívají ke zlepšování světa kolem nás. Foto: Mapotic
Online služba Mapotic vznikla proto, aby si každý mohl vytvořit svou vlastní mapu. Na samém počátku byl nápad programátorského týmu ze společnosti Coex zmapovat zajímavá a málo známá místa na koupání. Populární projekt Kdesekoupat.cz zaujal Českou asociaci paraplegiků. Napadlo je, že mapa bezbariérových restaurací, úřadů a dalších míst by mohla podstatně změnit život lidem na vozíku. Tak vznikl projekt Vozejkmap.
Vozejkmap.cz dnes obsahuje 8726 bezbariérových míst jen v České republice a další v zahraničí. „VozejkMap je unikátní tím, že místa vkládají samotní vozíčkáři na základě vlastní zkušenosti. Na bezbariérovost je tak stoprocentní spoleh. Vozíčkáři se díky VozejkMap mohou pohybovat stejně svobodně jako lidé bez hendikepu,“ vysvětluje Alena Jančíková, ředitelka České asociace paraplegiků – CZEPA, která projekt realizuje.
O mapy začal být mezi neziskovkami zájem. Dobře v nich můžete vizualizovat nejrůznější projekty (od mokřadů po znečišťovatele, pobočky, komunity atd.), nebo usnadnit život konkrétním lidem. “Začalo se na nás obracet stále více neziskovek s tím, že by také chtěli takovou mapu. Naprogramovat ji dle konkrétních potřeb včetně webu, administrace a mobilních aplikací může vyjít až na stovky tisíc korun. To je pro mnoho organizací hodně peněz. Začali jsme tedy pracovat na platformě, která by umožnila vytvořit mapu každému a zároveň zdarma. Zpoplatněny jsou jen některé pokročilé funkce,” vysvětlil zrod Mapoticu jeho spoluzakladatel Ivoš Gajdorus.
Mapa WC kompas je jednou z těch, které výrazně pomůžou lidem z onemocněním, které je v běžném životě omezuje. Foto: Mapotic
Jak mapou pomáhat? Pacienti IBD třeba spustili WC kompas. V Česku žije přes 50 tisíc lidí, kteří trpí chronickými střevními záněty. Horké chvilky při hledání veřejné toalety zažil každý z nás. Pro pacienty trpícími Crohnovou chorobou nebo ulcerózní kolitidou je tato potřeba neustálá a značně jim komplikuje život. Bojí se například cestovat. WC kompas mapuje veřejné toalety a zároveň umožňuje hodnotit jejich čistotu. Mapa obsahuje přes 1300 toalet po celé České republice. “Online mapu veřejných toalet jsme chtěli převést do mobilní podoby. Na Mapoticu se nám líbilo, že svůj produkt nabízí neziskovkám a neomezují se pouze na jednu aktivitu,” uvedla Lucie Laštíková z WC kompasu.
Jednou z nejvýraznějších předností Mapoticu je, že místa do mapy může přidávat každý. Samozřejmě pokud to jako administrátoři dovolíte. Plnění mapy obsahem tedy neleží na samotné organizaci, ale mapu vytváří komunita lidí, která ji obvykle také nejvíce potřebuje. Je to případ nejen Vozejkmap či WC kompasu, ale mnoha dalších. Tím, že je komunita do procesu tvorby zapojena, považuje ji za své vlastní dílo a mapa se pak rychleji rozvíjí. Zakladatelské organizaci to zároveň šetří čas a náklady.
Autoři map oceňují přehlednou administraci, kde lze přidávat k lokacím různé kategorie a atributy a podle nich pak místa na mapě filtrovat. Uživatelé mohou přidávat k místům texty, fotografie a videa rovnou z mobilu, importovat a exportovat data a využívat je jako podklad mapové vrstvy od Seznamu, Googlu a dalších společností. Jednotlivá místa lze sdílet na sociálních sítích. Mapu je možné umístit embedem na jakýkoliv web nebo ji provozovat rovnou na vlastní doméně.
Neziskové organizace mají také možnost vytvořit si s Mapoticem vlastní mobilní aplikaci ve velmi krátkém čase a s bezkonkurenčně nízkými náklady. Jejich mapy lidé mohou díky tomu snadno používat v mobilu přímo v terénu.
Mapotic nabízí neziskovkám celou řadu výhod a nové funkce stále přibývají. Foto: Mapotic
Rozsáhlých možností Mapoticu využívá také Kokoza, o.p.s., která mapuje komunitní zahrady, kompostéry a jiná zelená místa. Jejich původní mapa však přestala stačit moderním nárokům. “Stáli jsme na rozcestí, zda investovat do vlastního řešení, nebo navázat spolupráci s Mapotic. Po zvážení všech pro a proti jsme se rozhodli pro Mapotic. Argumenty pro byly jednoznačné. Mapotic má v současnosti na trhu nejpokročilejší platformu, která má velmi přívětivé uživatelské prostředí. Z finančního hlediska je bezkonkurenční. Navíc jsme věděli, že Mapotic se bude dále vyvíjet a budou přibývat nové funkcionality,” řekl Jakub Reichl z Kokozy.
V Kokoze chtějí mapu využít jako účinný marketingový nástroj. “Naši uživatelé budou mít do budoucna možnost přidávat ke svým místům i produkty, jako jsou výpěstky z vlastní zahrádky, med z městské střechy, domácí koláče nebo naopak kvalitní kompost či žížalí násady, které jsou na naší mapě zatím nejpopulárnější. Uživatelé pak budou moci pomocí mapy své produkty nabízet a zájemci jednoduše vyhledávat. To podpoří hlavní cíl Kokozy, kterým je lokální uzavřený cyklus jídla. Navíc nové funkce dají místním komunitám možnost si přivydělat díky fyzickému zprostředkování tohoto cyklu,” dodává Reichl.
Podobným způsobem uvažuje i Šimon Ornest, zakladatel a šéf legendární kapely The Tap Tap, který nyní s Mapoticem jedná o využití mapy k propagaci koncertů a k podpoře prodeje CD nosičů. Neziskové organizace tak mohou Mapotic využít nejen jako prostředek ke zlepšení světa a k propagaci svého poslání či služeb, ale také k rozhýbání vlastního rozpočtu.
Autor: Marek Jehlička
14/6/2017
Krátce před uzávěrkou tohoto článku obsadil Mapotic 3. místo v prestižní soutěži Vodafone Nápad roku 2017. Aplikace VozejkMap obdržela Cenu Rafael Nadace Vodafone za využití informačních technologií inovativním způsobem, v roce 2013 byla oceněna jako nejlepší internetový projekt v soutěži Fóra dárců “Být vidět”. Oceněna byla také 2. místem a zvláštní cenou Nadace Vodafone v soutěži Fondu Otakara Motejla Společně otevíráme data.
Marek Jehlička pomáhá firmám i neziskovým organizacím efektivně komunikovat. Jeho zkušenosti z médií i z role tiskového mluvčího neziskovky mu pomáhají formulovat komunikační strategie či formou konzultací řešit konkrétní potřeby neziskových organizací. Řadu let působí jako konzultant a lektor public relations a komunikace na Facebooku. Ve zbylém čase se věnuje focení a filmování dronem ve vlastní společnosti Skyworker.cz
ZDROJ: neziskovky.cz