Během jarních měsíců tohoto roku byla většina zemí zasažena pandemií koronaviru SARS-CoV-2. V řadě států lidé spojili své síly a velmi rychle tak spatřila světlo světa spousta užitečných nástrojů pro boj s tímto neviditelným nepřítelem. Mezi nimi mapa Dáme Roušky, která propojila drobné i velkokapacitní producenty roušek s těmi, jimž se jich zoufale nedostávalo. Přehledná webová aplikace postavená na platformě českého start-upu Mapotic patřila k těm nápadům, které se brzy po svém vzniku prosadily i za hranicemi.
V prvních dnech po vypuknutí epidemie covid-19 bylo nejen stěžejní před šířením viru ochránit lékaře, členy IZS a všechny ostatní, kteří bojovali v první linii, ale také zprostředkovat provizorní ochranu co největšímu počtu obyvatel. Myšlenka na zřízení centralizovaného prostoru, který by umožňoval rychlé propojení výrobců ochranných pomůcek s těmi, kteří je nutně potřebovali, vznikla spoluprací IT dobrovolníků ze skupiny Česko.Digital se start-upem Mapotic.
Klíčovým faktorem této služby byla platforma pro rychlou registraci uživatelů a možnost editace aktuálního stavu nabídek pomoci, respektive poptávky po ní. Zatímco jiné nástroje vznikaly týdny či měsíce, Mapotic nabídl autorům nápadu Dáme Roušky hotové řešení. Již záhy po spuštění začaly v mapě přibývat nová místa, kde kromě výrobců a příjemců ochranných prostředků bylo možno nalézt další důležité kontakty: sběrná a distribuční centra, opraváře šicích strojů, tiskaře 3D pomůcek a mnohé další poskytovatele pomoci.
Originální nápad, s nímž přišel tým Česko.Digital, ve spojení s inovativní mapovou službou od Mapotic přinesl příležitost pro ideální synergii. Robustní infrastruktura dimenzovaná pro provoz takto rozsáhlé a dynamicky se rozvíjející databáze zajistila stabilitu. Návštěvnost 100 tisíc již druhý den po svém spuštění byl jedním z důležitých milníků příběhu, který inspiroval i za hranicemi České republiky.
Nápadu si brzy povšimnuli čeští novináři; tím spíš, když mapa byla oficiálně doporučována i ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu a agentury CzechInvest. Články o Dáme Roušky se postupně objevily na webu rádia Frekvence 1, na zpravodajských serverech Czechcrunch, Forbes, Ihned, Novinky, iRozhlas, Lupa, Roklen24 a dalších.
K českým médiím se záhy přidala i ta zahraniční: o Dáme Roušky napsal francouzský list Liberation, britský The Guardian, portugalský Observador, rumunská Libertatea, belgický The Brussels Times či americké Politico.
Rychlé rozšíření původní myšlenky autorů projektu z Česko.Digital – Martina Hassmana, Jana Tlapáka a Annamarii Sedlákové – do zahraničí bylo možné díky velké flexibilitě platformy od start-upu Mapotic. Ten během koronavirové krize zpřístupnil veškeré své služby zdarma a prakticky stál u zrodu mezinárodního komunikačního kanálu, kde sdílely zkušenosti týmy z Evropy, Ameriky i Austrálie. V dubnu odstartovali svůj projekt “Maske Für Dich” Němci, brzy poté je následovaly skupiny dobrovolníků z Brazílie (“Mascara para Todos”), Itálie (“MascheriAMO”), Španělska (“Mascarillas para todos”), Austrálie (“Masks for aussies”), Chorvatska (“Nabavi Masku”) či Polska (“Maska Polka”). Další zahraniční klony české předlohy Dáme Roušky vznikly živelně i ve Velké Británii, v Severní Makedonii, Mexiku a v Moldávii.
“Těší nás, že Mapotic přispěl dobré věci a pomohl s distribucí roušek, kterých se jen v Česku ušilo odhadem až 1,8 milionu,” říká šéf firmy Ivo Gajdorus. “V zahraničí sice tato čísla nejsou tak vysoká jako v ČR, ale to je dáno odlišnými opatřeními zahraničních epidemiologů, doporučením jednotlivých vlád a také místními společenskými konvencemi. V každém případě poslední měsíce ukázaly, že náš nástroj ve správných rukách může zafungovat prakticky při všech příštích humanitárních krizích a přírodních katastrofách,” dodává Gajdorus.
Na úplný závěr doplňme, že mapy typu Dáme Roušky vznikly ve 12 zemích a během dvou měsíců provozu zaznamenaly téměř 3 miliony zhlédnutí. Do projektů se aktivně zapojilo přibližně 11 400 uživatelů, kteří do map zanesli celkem 5 235 míst souvisejících s distribucí roušek.
Grafické podklady k volnému použití:
https://drive.google.com/drive/folders/1_cMXH2p9mEv5uEa09_wTz8SNidq7JHZK?usp=sharing
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Praha – pól růstu ČR
V roce 2020 získala firma Mapotic, s.r.o podporu z Evropských strukturálních a investičních fondů, realizovanou skrz Operační program Praha – pól růstu ČR a čerpanou přes II. výzvu specializovaných voucherů (reg. č. CZ.07.1.02/0.0/0.0./16_027/0000607). Podpora byla mířena na účast frimy Mapotic s.r.o. na projektu Mapotic v místě realizace Praha za účelm zvýšení konkurenceschopnosti projektu. Očekávaným výstupem je inovace a uvedení na trh dalších služeb a produktů společnosti.