Mnoho uživatelů platformy Mapotic zakládá mapy s cílem zmapovat, co je pro ně důležité. A nebo to chtějí sdílet s ostatními a spojit se s lidmi podobných zájmů.
Dalšími důležitými vodítky jsou např. Lean Canvas (případně Value Proposition Canvas), který vám pomůže sumarizovat myšlenky, porovnat svůj nápad s jinými již existujícími projekty a také vám dá základ pro budoucí možné jednání se sponzory, partnery či investory projektu.
Většinu dlouhodobě prosperujících a aktivních projektů lze rozdělit dle motivace k jejich založení do následujících skupin:
Stáli jsme při zrodu desítek projektů, u nichž hraje klíčovou roli mapa. Řada z nich je úspěšná od samého začátku, jiné se rozjet nepodařilo. Jejich autorům většinou nadšení a síly došly dřív, než se jim podařilo aktivizovat cílovou komunitu. Další typ map představují ty tzv. jednorázové: např. naplánování trasy výletu, aktivity při pobytu během dovolené (návštěvy památek, zábavných akcí…) atd.
Všimli jsme si, že ty dlouhodobě úspěšné mají často několik společných charakteristik:
Prvním krokem před zahájením většiny projektů je rešerše podobných projektů a konkurence. Podle typu projektu hledejte lokálně v rámci vaší oblasti, státu, při větších projektech po celé zeměkouli.
Abyste zjistili, jak je na tom vaše konkurence, pro začátek bohatě stačí Google. Pokládání správných dotazů týkajících se tématu vašeho projektu vás navede k tomu, co potřebujete vědět. Vhodné je rovněž využití srovnávacích platforem jako ProductHunt či AlternateTo aj. Vše, co s vaším projektem souvisí přímo nebo okrajově, si napište a ty nejlepší nápady konkurence podrobně prozkoumejte – měli byste najít dostatek důvodů, proč zakládat nový projekt či mapu. Hodit se vám může i výše uvedená segmentační mapa či Lean Canvas.
Dále je dobré v dané sféře vědět, jak je daný trh velký, kolik lidí (potenciálních klientů) se do něj může zapojit nebo jak velkou kupní sílu mají. Tyto informace se budou hodit především při vyjednávání s případnými partnery, investory či konkurenty.
Kromě použití vyhledávačů se hodí projít Facebook stránky a skupiny a udělat si přehled o těch největších, které se nějak vztahují k vašemu budoucímu projektu. Ty mohou v budoucnu sloužit jako dobrý zdroj akvizice lidí, které váš projekt může zajímat.
Je dobré znát největší hráče v oboru či zamyslet se, komu by se mohla hodit viditelnost u lidí a firem zabývajících se danou problematikou či aktivitou. Výrobci zboží nebo třeba podniky, které by rády oslovily lidi z dané skupiny hledají nadšené zaměstnance.
Pokud budete shánět externí financování projektu, potenciální sponzory či investory budou pravděpodobně zajímat bližší informace o velikosti a možnosti reklamy či zviditelnění značky. Přípravu prezentačních materiálů byste tedy rozhodně neměli podcenit.
Řada tvůrců úspěšných map je aktivní v dané oblasti offline i online delší dobu a věnuje se této práci či danému tématu. Mají k němu silný vztah, je jejich životní náplní, která jim dává smysl, inspirací či posláním. (viz Start with why).
Nedoporučujeme kopírovat texty, vždy je lepší mít nové, unikátní anebo ty podobné alespoň opsat jinými slovy. Využijte také naplno všech možností, které vám mapy poskytují – u každého místa lze mít mnoho atributů a parametrů. Navíc: čím lépe informace strukturujete, tím lépe se v ní budou návštěvníci orientovat a tím více bude mapa vidět ve vyhledávačích.
Přečtěte si také tipy, jak nastavit vaši novou mapu.
Před tím, než ukážete mapu ostatním nebo ji začnete sdílet a šířit je třeba dosáhnout jisté hranice “minimální atraktivity”. Lidé jsou dnes zahlceni informacemi, a pokud jim ukážete prázdnou mapu s pěkným názvem, možná vás podpoří vlídným slovem, ale nečekejte, že začnou přidávat obsah (nikdo nechce být první), hodnotit nebo mapu doporučí ostatním.
Podle typu projektu dává mapa smysl a poskytuje užitek ostatním, pokud jsou v ní minimálně desítky, ale spíše stovky míst. Ty tam můžete dostat buď manuálně, nebo si je nejprve připravte do tabulky (xls, spreadsheet) a následně importujte. Pro různé oblasti lidské činnosti a pro různé obory již existují mapy nebo databáze, které jsou volně k dispozici. V jiném případě je zakladatel již přestal spravovat, a pak stojí za to se s ním spojit a požádat jej, zda by vám data poskytl. Ta je následně možné do vaší mapy v Mapoticu hromadně importovat.
Pozvednout úroveň mapy a zaujmout tak více návštěvníků dokážou atraktivní obrázky, případně videa. Ta lze vkládat do mapy přímo z YouTube.
Ať už máte free mapu, mapu na vlastní doméně či mobilní aplikaci, ve většině případů chcete, aby se dostala k co nejvíce lidem. Vyzkoušejte pár našich tipů, které vám můžou pomoci:
Řídit projekt bez statistik je jako řídit auto se zavázanýma očima. K tomu, abyste uskutečnili správné mediální a marketingové kroky, potřebujete znát návštěvnost, počet událostí uskutečněných na vaší mapě, trendy či reakce na sdílení.
Je důležité se zamyslet nad tím, proč by měl sponzor či partner na projekt přispívat. Většinou to je zviditelnění před správnou cílovou skupinou či příspěvek na správný projekt, který se dá využívat při mediální komunikaci a propagaci. Takto je možné zlepšovat povědomí o značce u stávajících či nových klientů.
Logo sponzora či partnera lze umístit do hlavičky stránek nebo s ním pracovat sofistikovaněji při nahrávání mapy v pozadí, případně doporučujeme decentní umístění “Sponsored by” pod logo projektu.
V prémiové verzi Mapotic lze kromě jiného přidat logo sponzora při nahrávání mapy, do hlavičky projektu, do stránky about atd.
Propagace je možná také přímo u jednotlivých míst – v jejich rámci lze odkazovat na související stránky s větším komerčním potenciálem (např. e-shop atd). Popřípadě je možné pro sponzora na domluvenou dobu založit speciální kategorii. Například na mapě cyklistických tras můžete přidat speciální kategorii “Prazdroj pro osvěžení”.
Mobilní aplikace zase umožňuje spustit cílenou reklamu, která je zaměřena určitý prostor. Používáme Google Firebase a Adwords, můžete tedy využívat sílu těchto nástrojů.
Do projektu lze umístit odkazy na služb jako české Darujme.cz nebo nadnárodní Click and Pledge, Fundly, projekt je rovněž možné provázat s crowdfundingovými a dalšími platformami.
Vozejkmap: webová mapa a mobilní aplikace s více než 12 500 bezbariérovými místy v ČR
Mapko: mapa míst spojených s kompostováním a pěstováním ve městě. Najdete tu vše od komunitních zahrad až po souseda, který vám dá pár žížal do vašeho kompostu.
Swimplaces: mapa netradičních míst ke koupání v přírodě
Ocearch: aplikace a webová mapa pro živé sledování žraloků
Expats: mapa českých vědců v zahraničí
Bitperia: mapa obchodníků v ČR, kteří přijímají platby v kryptoměnách
SentCrypto: neveřejná mapa, na kterou uživatel dostane přístup po zaplacení
Pro nejnovější příspěvky se podívejte na náš blog v anglické verzi www.mapotic.com/blog
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Praha – pól růstu ČR
V roce 2020 získala firma Mapotic, s.r.o podporu z Evropských strukturálních a investičních fondů, realizovanou skrz Operační program Praha – pól růstu ČR a čerpanou přes II. výzvu specializovaných voucherů (reg. č. CZ.07.1.02/0.0/0.0./16_027/0000607). Podpora byla mířena na účast frimy Mapotic s.r.o. na projektu Mapotic v místě realizace Praha za účelm zvýšení konkurenceschopnosti projektu. Očekávaným výstupem je inovace a uvedení na trh dalších služeb a produktů společnosti.